FAQ

O elektromobilitě

Elektromobilita se pomalu začíná týkat každého z nás. Na silnicích jsou k vidění čím dál častěji elektromobily a plug-in hybridy, které potřebují nabíjení buď z nabíjecích stanic, nebo pomocí chytrých nabíjecích kabelů a wallboxů. Elektrické vozy můžete nabíjet, buď během vaší cesty u rychlonabíječek na vyznačených parkovištích nebo u vás doma, popřípadě u firemního stání. Zatímco u rychlonabíječek se jedná o stejnosměrné nabíjení (DC), v domácích podmínkách nabíjíte výhradně ze střídavé sítě (AC). Obecně se odhaduje, že zhruba 80% nabíjení se odehrává pomocí domácích nabíjecích stanic (wallboxů) nebo chytrých nabíjecích kabelů. V Ideálním případě tak po příjezdu domů zapojíte Váš elektromobil k nabíječce a ráno máte připravený plně nabitý vůz na další jízdu.

Také proto se většina našich produktů primárně zaměřuje na problematiku domácího nabíjení střídavým proudem (AC).

Vysvětlení základních pojmů

Výkon nabíječky – udáván v kilowattech (kW) a obecně platí, že čím více, tím lépe – záleží však na konkrétním voze, jestli daný nabíjecí výkon bude umět pojmout. Kolik Vaše auto umí čerpat z wallboxu či chytrého kabelu se dozvíte z návodu od výrobce vozu.

Kapacita baterie – udávaná v kilowatthodinách (kWh) a stejně jako u běžné palivové nádrže platí, že čím více, tím lépe.

Plug-in hybrid (PHEV) kombinuje elektromotor se spalovacím motorem. Elektrický dojezd je omezený (30–50 km), pro delší cesty využijete spalovací motor. Nabíjení trvá obvykle mezi jednou (wallbox/chytrý nabíjecí kabel) a pěti hodinami (běžná domácí zásuvka s kabelem od výrobce vozu).

Elektromobil (EV) pohání pouze elektřina. Baterie s vysokou kapacitou mají dlouhý dojezd (stovky kilometrů, záleží ale na konkrétním voze), vyžadující delší nabíjecí čas: přes wallbox nebo chytrý kabel několik hodin, v případě využití běžné zásuvky s kabelem od výrobce vozu klidně 15 hodin nebo i více.

Otázky a odpovědi

Koupil jsem si elektromobil, jaký mám zvolit způsob nabíjení – kabel nebo wallbox?

Jak nabíjecí kabel s elektronikou tak i nástěnný wallbox Vám zajistí pohodlné nabítí vašeho vozu.

Chystáte-li se nabíjet nejen doma ale i na chatě, v práci, nebo kdekoliv na dovolené, pak je pro Vás nejvhodnější vlastnit chytrý nabíjecí kabel. Ten necháte trvale zapojený doma v zásuvce a odpojíte ho jen když chcete nabíjet někde jinde než doma. Tato varianta je také finančně dostupnější.

Pokud však zamýšlíte nabíjet svůj vůz výhradně doma, bude výhodnější zvolit wallbox s pevnou instalací. Jeho instalaci vždy provádí kvalifikovaný elektrikář a v mnoha případech se současně s montáží dimenzuje domácí elektroinstalace tak, aby bylo možné nabíjet nejvyšším výkonem (až 22kW). Wallbox Vám tak zajistí pohodlnější nabíjení nejvyšším možným výkonem. Nezřídka kdy také na stěně domu či garáže dobře vypadá.

Jaký mám zvolit výkon nabíjecího kabelu?

Každý moderní elektromobil je vybaven vlastní palubní nabíječkou tzv. OBC (On Board Charger) zjednodušeně řečeno jde o sofistikovaný měnič střídavého proudu z Vaší zásuvky (AC) na proud stejnosměrný (DC), který je schopen nabíjet baterie ve vozidle. Výkon OBC se pohybuje v rozmezí 3,6kW až 22kW, vždy záleží na výrobci vozidla a na výbavě zvolené zákazníkem. Některé starší verze OBC nebo vozidla dovezené z USA umožňují nabíjet pouze jednofázově, v Evropě tedy maximálně výkonem 7,4kW.

Při volbě správného nabíjecího kabelu je tedy vhodné řídit se maximálním výkonem palubní nabíječky, zároveň také možnostmi Vaší domácí elektroinstalace. Chybu při výběru neuděláte ani pokud zvolíte náš nejvýkonnější chytrý kabel. Pomocí redukcí lze připojit ke všem běžným zásuvkám a nabíjecí proud lze jednoduše snížit nebo zvýšit, podle toho, kde zrovna nabíjíte.

Chtěl bych si objednat nabíjecí kabel, jakou mám zvolit verzi zástrčky do auta Typ 1 nebo Typ 2?

Konektor Typu 1, označován také jako Yazaki J1772, byl dříve standardem pro AC nabíjení v Evropě, USA i Asii. Typ 1 umožňuje pouze jednofázové nabíjení a běžně ho najdete na autech dovezených z USA nebo na starších elektromobilech z druhé ruky.

Zatímco v USA byl tento standard zachován, v Evropě navrhla firma Mennekes konektor nový, umožňující již třífázové nabíjení – označovaný jako Typ 2. Ten naleznete na většině dnes prodávaných vozidel v Evropě.

Při volbě nabíjecí zástrčky tedy nejprve zkontrolujte typ konektoru umístěný ve Vašem vozidle.

V nabídce máte také adaptér/přenosný wallbox, proč si pořídit právě toto řešení?

Součástí příslušenství nového elektromobilu bývá často propojovací kabel se zástrčkami Typ 2 na obou jeho koncích. Takový kabel slouží především k propojení vozu s komerční nabíjecí stanici zakončenou nabíjecí zásuvkou (sloupek nebo wallbox). Náš přenosný wallbox má na vstupní straně třífázovou zástrčku do sítě, na straně výstupní pak zásuvku Typ 2. K jeho spojení s vozidlem potřebujete vždy, výše zmíněný, propojovací kabel. Adaptér disponuje stejnými funkcemi a ochrannými prvky jako naše chytré kabely, zároveň je však lehký, malý a díky absenci vodiče i levnější. Společně s propojovacím kabelem z naší nabídky (pokud nemáte vhodný vlastní) jste připravení nabíjet kdekoli s minimálním nárokem na prostor v kufru auta.

Jakými chytrými funkcemi a ochrannými prvky jsou vybaveny vaše výrobky, proč bych měl zvolit právě váš produkt?

Při vývoji našich produktů se zaměřujeme především na jednoduchost obsluhy, celkovou robustnost a odolnost. Vnitřní komponenty a spínací prvky řídicí elektroniky jsou dimenzovány tak, aby bez problémů vydržely nejvyšší možné zatížení. Díky tomu můžeme jako jeden z mála výrobců držet plnou 4 letou záruku na vady u všech naších produktů.

Našim cílem je nabídnout zákazníkovi nabíječku, která bude intuitivní, kvalitní a bezpečná, nesnažíme se do výrobku implementovat funkce, které již obsahuje vozidlo samotné. Náš nepřetržitý vývoj tak více soustředíme na ochranné prvky (vyvinuli jsme a implementovali do výrobků vlastní chránič A-EV), dále pak na kompatibilitu se všemi vozidly a rozvodnými sítěmi, u chytrých kabelů pak mimo jiné na bezpečnost samotných vodičů a odolnost vůči extrémnímu počasí.

Všechny naše výrobky s řídicí elektronikou neustále monitorují svou činnost a v případě potřeby generují chybový kód a zastavují nabíjení. Dále mají také možnost za příplatek automaticky dálkově regulovat nabíjecí výkon podle celkové spotřeby objektu. Samozřejmostí pak je nastavení nabíjecího proudu, pokud to Vaše auto samo neumí.

Mám zájem o nabíjecí wallboxy do firmy nebo rodinného domu, mám však speciální požadavky na zabudování a funkce, mohu se na vás obrátit?

Jako jedna z mála společnosti na českém trhu se specializujeme na vývoj a výrobu nabíjecích stanic od základů přímo na míru našim zákazníkům. Najdeme Vám řešení, jak pro jeden domácí wallbox nebo i větší množství spolu komunikujících nabíječek do firem, nerezové nabíjecí sloupky pro parkoviště, speciální nabíječky pro města a obce, wallboxy s možností nabíjení více vozidel současně, verze pro umístění pod omítku, atd. Dále není problém vytisknout nebo nalepit Vaše logo či jiný potisk na wallbox či sloupek.

Naše wallboxy a nabíjecí stanice se umí připojit do systému správy nabíjecích stanic EVmapa, měřit spotřebu a uchovávat hodnoty, komunikovat s nadřazeným systémem (PC, vlastní řídicí systém) připojit se do jiných sítí pomocí OCPP protokolu, spolupracovat s HDO (hromadný dálkový systém) a jiné.

V případě zájmu nás kontaktujte, díky naším mnoholetým zkušenostem v oboru pro Vás rádi nalezneme nejvhodnější řešení.